Zwrot | Definicja |
---|---|
Przedsiębiorstwo wielofirmowe | Przedsiębiorstwo wielofirmowe, to takie, które ma wydzielone jednostki o istotnym stopniu swobody. Zwykle są to oddzielne byty prawne np. spółki z o.o. lub akcyjne. Typowym przykładem mogą być wszelkiego rodzaju holdingi o profilu produkcyjnym lub produkcyjno - handlowym. Wielofirmowość może mieć charakter finansowy lub logistyczny. Typowe sytuacje wymagające wielofirmowości finansowej występują wtedy, gdy np. jedna z jednostek – fabryk, działa w strefie wolnocłowej, gdzie obowiązują odrębne zasady rozliczeń z fiskusem lub jedna z jednostek mieści się za granicą i trzeba dokonywać konsolidacji sprawozdań, albo poszczególne jednostki handlują pomiędzy sobą, a handel kończy się formalnym fakturowaniem. W związku z tym wydaje się, że za kryterium wielofirmowości finansowej, jako jedną z możliwości można uznać sporządzanie dla każdego z zakładów, sprawozdania finansowego zawierającego więcej niż rachunek zysków i strat oraz konieczność odpowiedniego rozłożenia decentralizacji sterowania finansowego. Odrębnym zagadnieniem jest konieczność prezentowania wyników części firmy np. holdingu dla giełdy lub niezbędność prowadzenia sprawozdawczości i rozrachunków wg wymagań UE lub wymagań polskich i zagranicznego właściciela równocześnie.
Odsłony: 5353
|
Przedsiębiorstwo o produktach wielowariantowych i/lub wrażliwych na modę |
Przedsiębiorstwo o produktach wielowariantowych ma produkty, które mogą być na różne sposoby wykończone lub wyposażane, np. maszyny robocze i samochody o różnym wyposażeniu – jedna karoseria wyposażona w wiele różnych wersji silnika i skrzyni biegów, tkaniny wykańczane na wiele różnych sposobów lub opakowania ze zróżnicowanymi nadrukami. Warianty i opcje mogą występować na różnych poziomach złożenia wyrobu. Oprogramowanie powinno dysponować opcją tzw. konfiguratora produktu. Produkcja wrażliwa na modę charakteryzuje się ostrymi rygorami czasowymi wprowadzania produktów do produkcji i na rynek oraz krótkim czasem życia takich produktów np. odzież lub popularne kosmetyki.
Odsłony: 4440
|
Przedsiębiorstwo o produktach wielowariantowych i/lub wrażliwe na modę | Przedsiębiorstwo o produktach wielowariantowych ma produkty, które mogą być na różne sposoby wykończone lub wyposażane, np. maszyny robocze i samochody o różnym wyposażeniu – jedna karoseria wyposażona w wiele różnych wersji silnika i skrzyni biegów, tkaniny wykańczane na wiele różnych sposobów lub opakowania ze zróżnicowanymi nadrukami. Warianty i opcje mogą występować na różnych poziomach złożenia wyrobu. Oprogramowanie powinno dysponować opcją tzw. konfiguratora produktu. Produkcja wrażliwa na modę charakteryzuje się ostrymi rygorami czasowymi wprowadzania produktów do produkcji i na rynek oraz krótkim czasem życia takich produktów np. odzież lub popularne kosmetyki.
Odsłony: 4679
|
Przedsiębiorstwo międzynarodowe | Przedsiębiorstwo międzynarodowe charakteryzuje się tym, że prowadzi cześć operacji za granicą przez swe wydzielone jednostki. Wymagania wobec systemu dotyczą wówczas wielojęzyczności tekstów, rozbudowanej wielowalutowości, możliwości prowadzenia rachunkowości wedle różnych standardów i walut. Czasem niezbędne jest prowadzenie równoczesne rachunkowości wg kilku różnych zasad np. zgodnie z polską ustawą o rachunkowości oraz zasadami określonymi przez zagranicznego właściciela lub w jednostce podległej, przez przepisy w kraju jej działania.
Strategia informatyzacji i wynikające z niej potrzeby w zakresie rozwiązań, jest uzależniona od charakteru operacji międzynarodowych. Często występuje połączenie wymagań dla przedsiębiorstwa międzynarodowego i wielofirmowego. Rozróżniamy przedsiębiorstwa międzynarodowe typu:
Odsłony: 4682
|
Przedsiębiorstwo jednofirmowe |
Przedsiębiorstwo jednofirmowe jest jednostką prawną nie posiadającą podległych jednostek prawnych, niezależnych firm np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych.
Odsłony: 4514
|
Prowizja agentów handlowych |
Pozwala na rozliczanie agentów w zależności od zdefiniowanej polityki handlowej firmy.
Odsłony: 4583
|
Proponowanie pozycji alternatywnych odbiorcom |
Proponowanie alternatywnych pozycji pozwala na zwiększenie sprzedaży i utrzymanie dobrego wizerunku w oczach klientów nawet wówczas, gdy przedsiębiorstwo akurat nie posiada w ofercie produktu, który klient chciał kupić, ale ma produkty podobne.
Odsłony: 1500
|
Proponowane zlecenia na uzupełnienie zapasów |
Tworzenie proponowanych zleceń na uzupełnienie zapasów pozwala na przewidywanie zapotrzebowań i zarządzanie uzupełnieniami zapasów w poszczególnych magazynach i zakładach sieci logistycznej przedsiębiorstwa.
Odsłony: 4536
|
Prognozy potrzeb |
Na podstawie danych marketingowych i danych z przeszłości dla każdego z zakładów i magazynów tworzona jest prognoza potrzeb. Powstaje w wyniku zastosowania skomplikowanych algorytmów z uwzględnieniem sezonowości i wahań rynku.
Odsłony: 1461
|
Prognozy na podstawie danych z przeszłości |
Prognozowanie na podstawie danych z przeszłości jest szczególnie przydatne w przypadku towarów sezonowo sprzedawanych, z krótkim terminem przydatności do spożycia o dużej zmienności popytu. Korzysta się wtedy z danych historycznych z kilku ostatnich lat podlegających złożonej obróbce statystycznej. Ten sposób jest szczególnie przydatny przy stałym popycie o zmienności sezonowej, np. wiele produktów spożywczych. Metoda ta sprawdza się także przy ustabilizowanym popycie.
Odsłony: 4467
|
Prognozowanie przepływów finansowych |
Prognozowanie przepływów finansowych w poszczególnych okresach w przyszłości pozwala na stwierdzenie, czy zapotrzebowanie na gotówkę może być zaspokojone ze środków własnych, czy trzeba sięgnąć po kredyt, czy może skorygować działalność.
Odsłony: 4216
|
Prognozowanie poziomu zapasu bezpieczeństwa |
Prognozowanie poziomu zapasu bezpieczeństwa jest szczególnie istotne przy określaniu zapotrzebowań w produkcji sezonowej w związku z przewidywanym zbytem.
Odsłony: 4240
|
Prognozowanie poziomu zapasów |
Prognozowanie niezbędnego poziomu zapasów umożliwia przewidywanie stanu potrzebnych zapasów w zależności od przewidywanych i już otrzymanych zamówień klientów. Jest to często określanie poziomu minimalnego w poszczególnych okresach czasu gdy występują zapotrzebowania sezonowe. W bardziej rozbudowanej postaci, obejmującej planowanie i zarządzanie produkcją jest to określenie ilości ATP (Available To Promise) dostępne do rozdysponowania pozwalające na bieżąco określać dostępność dla klienta określonej ilości na określoną datę na podstawie znajomości stanów magazynowych oraz planowanych zleceń produkcyjnych.
Odsłony: 4390
|
Produkt uboczny w produkcji procesowej |
Produkt uboczny jest to zwykle bezwartościowy odpad powstający podczas produkcji, często wymagający sporych wydatków ze względu na konieczność kosztownej utylizacji np. ścieki z galwanizerni lub przepracowane chemikalia. Czasem może być wykorzystywany w dalszych etapach procesu produkcyjnego np. ciepło odpadowe.
Odsłony: 1551
|
Produkt uboczny w produkcji procesowej |
Produkt uboczny jest to zwykle bezwartościowy odpad powstający podczas produkcji, często wymagający sporych wydatków ze względu na konieczność kosztownej utylizacji np. ścieki z galwanizerni lub przepracowane chemikalia. Czasem może być wykorzystywany w dalszych etapach procesu produkcyjnego np. ciepło odpadowe.
Odsłony: 1468
|